Underlige Aftenlufte van Carl Nielsen

Op het programma van het concert 'OFO Live@Buitensoos' staat onder andere het muziekwerk 'Underlige Aftenlufte' van Carl Nielsen, arrangement van Willem van Zee.

Underlige Aftenlufte is een gedicht van de Deense toneelschrijver Adam Oehlenschläger die Carl Nielsen van een melodie voorzag. Tijdens een vierjarige buitenlandse reis naar Duitsland, Frankrijk en Italië kreeg Oehlenschläger grote heimwee. In de herfst van 1805 schreef hij daarover dit gedicht, dat hij Hjemvee (Heimwee) noemde. Hij verbleef op dat moment in Halle in Duitsland, maar wilde graag terug naar de groene bossen van het Deense Hertha. Al kijkende naar de avondlucht, dichtte hij de negen strofes, twee daarvan luiden (vrij vertaald):

OFO-dirigent Willem van Zee was gecharmeerd van Nielsens compositie, mede door het arrangement van ‘Vreemde avondlucht’ dat hij met een van zijn harmonieorkesten speelde. Hij maakte daarop een bewerking voor fanfare. Overigens kom je ook ‘Fascinerende avondlucht’ of zelfs ‘Onbekende avondbries’ tegen als titel van dit lied.

Componist Carl Nielsen

De componist Carl Nielsen wordt vaak in één adem genoemd met een andere Scandinaviër, Jean Sibelius. Allebei werden ze in 1865 geboren, Johan Christian Julius Sibelius in het zuiden van Finland, Carl August Nielsen in het zuiden van Denemarken en beiden worden beschouwd als dé belangrijkste componist van hun land. Carl Nielsen heeft een groot aantal werken gecomponeerd, toch is hij buiten zijn landsgrenzen minder bekend geworden dan Sibelius. Nielsen speelde als kind naast viool ook piano en kreeg daarbij les van zijn vader, die dorpsmuzikant was. Al vanaf zijn 14e was hij bovendien kornettist in het Deense leger. In 1884 kreeg hij een studiebeurs zodat hij zich aan het conservatorium in Kopenhagen verder in vioolspel en compositie kon bekwamen. Vanaf 1890 studeerde hij bovendien in Berlijn en Dresden waar hij zich verdiepte in het werk van Richard Wagner. In de periode daarna was hij afwisselend violist dan wel dirigent en na 1915 ook conservatorium-docent. Vanaf 1888 nam het componeren een steeds belangrijkere plaats in in het leven van Nielsen.

Kaarten concert en livestream 'OFO Live@Buitensoos'

De kaarten voor zowel publiek in de zaal als voor publiek thuis zijn te bestellen via Hanzehof.

Concertdatum en tijd: zondag 11 december 2022 om 11.00 uur

Concertlocatie: de Buitensociëteit van theater Hanzehof.

Kaartprijs: € 5,00 voor publiek in de zaal, gratis* voor publiek thuis

*Livestream: hoewel gratis, is hiervoor ook een kaartje nodig. Klik op de Hanzehof site op 'tickets' en kies 'Livestream'. Je ontvangt dan een bevestiging en vlak voor het concert een link.

Graag tot 11 december!