2019-04-14 15.51.59.jpg

Over OFO

Het Open Fanfare Orkest is een fanfareorkest in nieuwe stijl dat op een zo hoog mogelijk niveau muziek maakt onder leiding van Willem van Zee. Op een nieuwe en verfrissende manier zetten we de fanfaremuziek in de spotlights. Per seizoen organiseren we twee bijzondere projecten. Deze bestaan afwisselend uit samenwerkingen met beroepsmusici, amateurmusici, crossovers met andere muziek- en kunstvormen, of dienen mede voor educatieve doeleinden.

OFO biedt je de kans om je op een flexibele manier helemaal op de muziek te richten. Dus geen verkoopacties, straatoptredens of oud papier ophalen, maar gewoon muziek maken in de projecten waarvoor je je inschrijft. En dat samen met andere muzikanten die precies hetzelfde willen.

Onze uitgangspunten

Het Open Fanfare Orkest verbindt, verbreedt en verbaast:

• Verbindt: het programma van OFO bestaat uit samenwerkingen met beroepsmusici, amateurmusici, crossovers met andere muziek- en kunstvormen of voor educatieve doeleinden. Daarnaast vindt OFO het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen de muzikanten binnen het orkest en tussen het orkest en dirigent.

• Verbreedt: OFO is horizonverbredend en stimuleert de ontwikkeling van de muzikanten en het orkest door onder andere een opleidingsbudget per sectie. We willen muzikanten in aanraking brengen met alle aspecten van de fanfaremuziek en daarmee de blik van zowel muzikanten als publiek verbreden.

• Verbaast: elk project van OFO brengt iets unieks in de zin van samenwerking, muziekstijl, locatie of educatie. We willen vernieuwend zijn voor zowel muzikanten als publiek en mensen een verrassende kant van de fanfaremuziek laten zien.

Ontstaan

In het voorjaar van 2017 zijn een aantal leden van muziekvereniging Union Zelhem gaan nadenken over een fanfare orkest nieuwe stijl. De aanleiding hiervoor was dat binnen de traditionele vereniging het steeds lastiger werd om een volwaardig orkest te zijn. Daarnaast werd het ook steeds lastiger om aan alle verenigingsverplichtingen te voldoen zoals onderhoud van het gebouw, straatoptredens en verkoopacties.

Er is toen een werkgroep opgericht die op diverse locaties inspiratie heeft opgedaan en is gaan brainstormen hoe een fanfareorkest nieuwe stijl eruit zou kunnen zien. In de loop van de zomer van 2017 is een steeds completer plan gemaakt waaruit het Open Fanfare Orkest is ontstaan. Daarna is er in samenwerking met dirigent Willem van Zee gewerkt aan het programma en is er ondertussen een hele lijst aan ideeën ontstaan voor de komende jaren. Op 30 januari 2018 is besloten om per 1 juli 2018 de oude muziekvereniging Union Zelhem over te laten gaan in de nieuwe stichting Open Fanfare Orkest.

Willem van Zee_OFO_edited.jpg

Onze dirigent

Vanaf het eerste uur van het Open Fanfare Orkest is Willem van Zee de dirigent. Onder zijn artistieke leiding wordt het orkest gevormd, repeteren we op zaterdagochtenden voor de projecten en werken we aan een afwisselend programma.

Sinds 1996 heeft Willem van Zee een groot aantal orkesten gedirigeerd en verschillende projecten en theaterproducties gedaan. Daarnaast heeft hij samengewerkt met een aantal grote solisten zoals Gabor Tarkövi (solotrompettist van de Berliner Philharmoniker), Stefan Dohr (solohoornist van de Berliner Philharmoniker) en Jörgen van Rijen (solotrombonist van het Concertgebouworkest).

Op negenjarige leeftijd begon Willem met lessen op trompet. Vanaf 1989 studeerde hij trompet aan het Rotterdams conservatorium bij Ad van Zon en Edward Carroll. Tijdens zijn studie was hij onder andere trompettist bij het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest. In 1991 stapte Willem over op de studie hafa-directie bij Jaap Koops en Jos van der Sijde. In 1996 behaalde hij zijn DM-diploma en in 1998 zijn UM-diploma. Van 1994 tot 1999 volgde Willem daarnaast een studie orkestdirectie bij Arie van Beek, Daan Admiraal en Jurjen Hempel. In 1999 behaalde hij hiervoor zijn diploma.

Naast dirigent van het OFO dirigeert Willem van Zee ook bij Harmonie Koningin “Wilhelmina” in Wamel, Symfonisch Blaasorkest Ons Genoegen in Rhenen, Helmonds Muziek Corps in Helmond en bij Crescendo Sassenheim.

Doe mee!

• Aanmelden als muzikant voor een project? Kijk onder Speel mee

• Nieuwsgierig naar de lopende projecten of wil je een nieuw project aanmelden? Kijk onder Projecten

• Het Open Fanfare Orkest steunen? Kijk onder Steun ons