First Essay van Samuel Barber - arr. Harrie Janssen

Op het programma van het concert 'OFO Live@Buitensoos' staat onder andere het 'First Essay' van Samuel Barber, arrangement van Harrie Janssen.

Samuel Barber schreef dit Essay for Orchestra (zijn opus 12) in 1937 als een eendelig orkestraal werk. Daarbij gebruikte Barber eigenlijk als eerste de essay-vorm voor een compositie. Evenals bij het literaire essay geeft de schrijver hierbij een persoonlijke visie over een dan actueel onderwerp. Barber heeft echter nooit kenbaar gemaakt waarover zijn essays gaan. De première was in november 1938 tijdens een radio-uitzending, samen met het Adagio for Strings.

Het Essay duurt circa 8 minuten en is opgedragen aan Carl Engel, een bevriende Amerikaanse musicus en componist met nog een heleboel andere jobs. Zo was Engel onder andere ook President van het Amerikaanse G. Schirmer Inc., vooral bekend als grote uitgever van muziek. Diverse werken van Barber zijn inderdaad ook verschenen bij Schirmer.

Samuel Barber componeerde nog een Second Essay (for Orchestra) in 1942 en een Third Essay in 1978, waardoor het Essay uit 1937 meestal First Essay wordt genoemd.

Harrie Janssen maakte in 1992 een bewerking van First Essay voor fanfare. Opvallend daarbij is dat Barber een piano voorschreef, maar dat deze in het fanfare-arrangement niet voorkomt. Janssen verwerkte deze partij passend in andere instrumentgroepen. De fanfarebewerking is niet uitgegeven en als manuscript in eigen beheer bij de arrangeur.

Componist Samuel Barber

De Amerikaanse componist en muziekpedagoog Samuel Osborne Barber werd geboren op 9 maart 1910 in West Chester (Pennsylvania). Op zesjarige leeftijd begon de kleine Samuel met pianolessen en een jaar later al schreef hij zijn eerste compositie. Op negenjarige (!) leeftijd besloot hij componist te worden. Hij was daar zo zeker van, dat hij zijn moeder nadrukkelijk verzocht – zelfs schriftelijk – hem niet aan te sporen te gaan voetballen. Vanaf zijn veertiende studeerde hij compositie, orkestdirectie, piano en zijn grote liefde: zang. Dat laatste onder meer later ook in Wenen.

Van de werken die hij al tijdens zijn studie componeerde, werd een aantal bekroond met uiteenlopende prijzen, vooral voor zijn compositorisch talent, maar ook als aanmoediging voor zijn jong maar rijp kunstenaarschap. Aan deze prijzen zaten vaak ook geldbedragen verbonden, zodat hij studiereizen kon gaan maken. Zo bezocht Barber in de jaren 1935-1936 Europa, samen met zijn levenspartner, collega-componist Gian Carlo Menotti. Tijdens deze reis werd ook Rome bezocht en hier gingen de Symfonie nr. 1 en het EersteStrijkkwartet (opus 11) van Barber in première. Het middendeel van dit Strijkkwartet bewerkte Barber daarna opnieuw en gaf het uit onder de naam Adagio for Strings. Dit Adagio, het bekendste werk van Samuel Barber, wordt algemeen beschouwd als het meest droevige werk ooit. Niet verwonderlijk dat het regelmatig wordt gespeeld of gezongen – als Agnus Dei – bij herdenkingen, plechtigheden en crematies of begrafenissen.

Vanaf 1939 was Barber tevens docent compositie en in 1942 trad hij toe tot het Amerikaanse leger, waar hij in 1944 werd aangetrokken door de United States Air Force Band. In die tijd schreef hij zijn enige werk voor blaasorkest, de Commando March. Na de Tweede Wereldoorlog vestigde Barber zich een tijd in Europa, onder andere als consulent van de ‘Amerikaanse Academie’ in Rome.

Samuel Barber ging ook in deze periode door met componeren en zijn werken werden veelal met succes ontvangen. Bij de première van zijn derde opera, Antony and Cleopatra in 1966 in New York ging het echter faliekant mis, het werd een totale mislukking. Barber raakte daarop in een depressie, maar ging later desondanks wel weer muziek schrijven, onder andere een herziening van de bewuste opera. Uiteindelijk overleed Samuel Barber in 1981 in New York aan de gevolgen van een slopende ziekte.

Kaarten concert en livestream 'OFO Live@Buitensoos'

De kaarten voor zowel publiek in de zaal als voor publiek thuis zijn te bestellen via Hanzehof.

Wanneer: zondag 11 december 2022 om 11.00 uur

Waar: Buitensociëteit van theater Hanzehof

Prijs: € 5,00 voor publiek in de zaal en gratis* voor publiek thuis

*Livestream: hoewel gratis, is hiervoor ook een kaartje nodig. Klik op de Hanzehof site op 'tickets' en kies 'Livestream'. Je ontvangt dan een bevestiging en vlak voor het concert een link.

Zien we je dan?