Cantos de la Mancha van Jan Sandström

Op het programma van het concert 'OFO Live@Buitensoos' staat onder andere het bijzondere werk 'Cantos de la Mancha' van Jan Sandström met solist Pierre Volders.

Het tromboneconcert Cantos de la Mancha is een fanfarebewerking van ‘Don Quichot’, een concert voor trombone en symfonieorkest. De Zweedse componist Jan Sandström (geb. 1954) schreef dit werk in 1993 voor de – eveneens Zweedse – trombonevirtuoos Christian Lindberg in opdracht van het North Bothnia Chamber Orchestra. Eerder had Sandström voor Lindberg, al het Motorbike Concerto gecomponeerd, maar nog voor de première daarvan kwamen Lindberg en Sandström op het idee van een ander concert, op basis van de boeken over Don Quichot van de Spaanse schrijver Cervantes.

Het Trombone Concert No 2 ‘Don Quichot’ bevat zes delen waarvan de titels allemaal variaties zijn op hetzelfde thema: “Om te durven lopen waar de brutale man niet verder gaat”. Het werk is vrij gecomponeerd rond de verhalen over Don Quichot. Het is een persoonlijke reflectie op en overdracht van de blinde liefde, durf en rijkdom aan visionaire kracht die in het gelijknamige boek naar voren komen. De componist heeft zo een theatraal meesterwerk gecreëerd waarin alles wat er gebeurt een symbolische waarde heeft die verder gaat dan de muziek zelf.

Van de solist wordt verlangd de geniale gekte van Don Quichot op alle mogelijke manieren uit te beelden. Dat betekent naast zijn instrumentbeheersing ook andere manieren voor en uitingen van fysieke overdrachten van de verhalen uit het boek. Deze moderne interpretatie van bijvoorbeeld het kansloze gevecht van Don Quichot tegen windmolens vraagt om uithalen, stompen met de trombone op de grond, brabbelen in een onverstaanbare, Spaans aandoende taal of zelfs uitbundig lachen tot aan het maniakale toe.

Voor de componist zelf is het werken aan de muziek zoals over Don Quichot in zekere zin een definitieve therapeutische oplossing voor de problemen van beperkende regels, belemmeringen en decreten in de hedendaagse kunstmuziek.

Roman ‘Don Quichot’

Don Quichot van La Manche is de hoofdpersoon in de middeleeuwse roman van de Spaanse schrijver Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616). Het boek (twee delen, 1605 resp. 1615) vertelt over de komische reisavonturen van de lagere edelman Don Quichot (DQ), die denkt dat hij een dolende ridder is. DQ is het stereotype van een idealist, een strijder tegen (vermeend) onrecht, maar tegelijk een dwaze held die zich met zijn goede bedoelingen maar onpraktische daden min of meer belachelijk maakt.

Bij DQ is alles anders dan in de werkelijkheid. Zo rijdt hij tijdens zijn dwaaltochten over het platteland van Spanje op zijn strijdros Rocinante, eigenlijk een oude, uitgemergelde boerenknol die hij ophemelt tot raspaard. Zijn harnas is compleet verroest en hij draagt een papieren helm. Door zijn goede daden hoopt DQ beroemd te worden en in de gunst te komen van zijn grote liefde, jonkvrouw Dulcinea. In de ogen van de fantasierijke DQ een wonderschone prinses, in werkelijkheid een eenvoudige boerendochter, die hij eigenlijk nog nooit heeft gezien. DQ wordt tijdens zijn tochten en avonturen vergezeld door zijn buurman en dienaar Sancho Panza, weliswaar een analfabeet maar toch behoorlijk slim. Schildknaap Sancho weet dat DQ in de war is, want hij ziet herbergen aan voor kastelen, monniken voor boze tovenaars, windmolens voor reuzen en een kudde schapen voor een leger. DQ bestrijdt gevaren die er niet zijn en doet vaak net alsof hij zware zwaardgevechten aan het houden is.

Het boek is een aaneenschakeling van botsingen tussen de ideale en fictieve wereld van DQ en de werkelijke wereld van de nuchtere Sancho. Beiden ontmoeten samen zeer veel personages, steeds beschreven met veel aandacht voor humor maar ook voor de liefde. Het tweede deel bevat veel zelfreflectie, waardoor de wereld om hen (DQ en Sancho) heen vaak gekker lijkt dan DQ zelf. Aan het eind krijgt DQ zijn verstand terug maar overlijdt spoedig daarna.

Kaarten concert en livestream 'OFO Live@Buitensoos'

De kaarten voor zowel publiek in de zaal als voor publiek thuis zijn te bestellen via Hanzehof.

Wanneer: zondag 11 december 2022 om 11.00 uur

Waar: Buitensociëteit van theater Hanzehof

Prijs: € 5,00 voor publiek in de zaal en gratis* voor publiek thuis

*Livestream: hoewel gratis, is hiervoor ook een kaartje nodig. Klik op de Hanzehof site op 'tickets' en kies 'Livestream'. Je ontvangt dan een bevestiging en vlak voor het concert een link.

Graag tot dan!

Recente blogposts