Plaatje rechtopstaand voor projectomschrijving_zonder tekst.png

Project 9
De Evolutie
150 jaar blaasmuziek in de lage landen

Concerten:

Zaterdag 12 oktober 2024 in Schouwburg Concertzaal Tilburg

Repetitiedata: 1-6, 15-6, 7-9, 14-9, 21-9*, 28-9* en 5-10-2024

Repetities zijn van 10.00-13.00 uur, uitgezonderd 21-9 en 28-9:

Op 21-9 repeteren OFO en Orventus afzonderlijk van elkaar op dezelfde locatie waarbij een openbare masterclass verzorgd wordt door componist Jan Van der Roost. Houd rekening met een ochtend- en middagprogramma.

Op 28-9 beginnen we met groepsrepetities en repeteren we tot 14.00 uur.

Kaartverkoop: informatie volgt

Het project

Het project ‘De Evolutie’ is het negende project van het Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee. Samen met Orkest Orventus, een harmonie projectorkest, gaan we terug naar de oorsprong van de harmonie- en fanfaremuziek. In dit project maken we kennis met oudere fanfaremuziek en ervaren we hoe deze muziek zich heeft ontwikkeld tot het moderne repertoire. Zo komen we erachter hoe rijk de historie is van onze geliefde fanfaremuziek. We hebben hiervoor 6 half-daagse repetities, een dag waarin OFO en Orventus afzonderlijk repeteren op dezelfde locatie met een masterclass van componist Jan Van der Roost en een gezamenlijke concert op zaterdagavond 12 oktober in Tilburg.

Muziekwerken

Op het programma staan het 19e eeuwse ‘La Prière’ (Paul Gilson) een werk dat Orkest Orventus ook voor harmonie gaat uitvoeren, het na-oorlogse werk ‘Epaminondas’ (Gustave de Roeck), daarna gaan we door naar de jaren 70 met ‘Monuments of the Netherlands’ (Louis Andriessen) en naar de jaren 80 met ‘The Sunken Village’ (Philip Sparke). We sluiten af met één van de meest recente muziekwerken ‘Knocking at Heaven’s Gate’ (Jan Van der Roost).

Componist Jan Van der Roost

Jan Van der Roost, studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven en de Conservatoria van Gent en Antwerpen. Hij is ere-docent aan het Leuvense Lemmensinstituut, gastprofessor emeritus aan de ‘Nagoya University of Arts’ en visiting professor aan het ‘Senzoku Gakuen College of Music in Kawasaki.’ Als componist draait Jan al tientallen jaren mee, met een focus op harmonie, fanfare- en brassbandmuziek in Nederland en België, maar ook internationaal, met name in Japan, waar hij de fanfaremuziek voor het eerst op de kaart heeft gezet. Gedurende die periode zien we een enorme ontwikkeling in zijn eigen werk. Daarnaast is hij vernieuwer en inspiratiebron voor andere componisten waarmee hij niet

Jan Van der Roost.png

alleen de ontwikkelingen van de HaFa muziek kent en verwerkt in zijn composities, maar ook zelf trendsetter is en actief bijdraagt aan de verdere vernieuwing van deze muziek. Tijdens de masterclass op 21 september zullen we meer van hem leren.

Orkest Orventus

Orkest Orventus_foto Kees Staps.jpeg

Foto: Kees Staps

Orkest Orventus is een symfonisch blaasorkest (harmonieorkest) dat met een vaste orkestbezetting op projectbasis werkt. Het orkest is in 2010 opgericht door een groep bevlogen musici uit de Brabantse blaasmuziekwereld en staat onder leiding van Jacco Nefs. Door bewust te kiezen voor een relatief kleine orkestbezetting heeft Orventus een transparante en flexibele orkestklank. De missie van Orkest Orventus is promotie van de originele blaasmuziekcultuur in al haar

facetten en wil daarmee pleitbezorger zijn van originele blaasmuziek, dat wil zeggen specifiek voor blaasorkest gecomponeerd repertoire.

Werkwijze en inschrijving

Kijk onder Speel mee voor meer informatie en het inschrijfformulier (even daar naar beneden scrollen) om je aan te melden als muzikant.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: