Symphony no.3 - Camille Saint Saëns

If I had words

De titel ‘Symphony no. 3’ zegt je wellicht niet direct iets maar de melodie zul je ongetwijfeld meteen herkennen. Is het niet van het origineel van Saint-Saëns, dan is het wel van de populaire bewerking van Scott Fitzgerald & Yvonne Keeley in het nummer ‘If I had words’ (1977).

Symphony no. 3, ook wel bekend als de ‘Orgelsymfonie’, werd geschreven door Camille Saint-Saëns in opdracht van de Royal Philharmonic Society in Londen. Hoewel de Nederlandse bijnaam suggereert dat dit werk een orgelsolo zou zijn, is dit niet het geval. Saint-Saëns zelf noemde het een Symphonie avec orgue ('met orgel'). Het orgel speelt alleen mee in het tweede en vierde deel van de symfonie.

Wij spelen tijdens het concert 'Pumps and Pipes' het vierde deel, in een bewerking van Harrie Janssen voor fanfare en orgel. Hayo Boerema, vaste organist van de Rotterdamse Laurenskerk, neemt in deze gezamenlijke, pompeuze finale de orgelpartij voor zijn rekening.

𝑾𝑨𝑻: concert 'Pumps and Pipes'

𝑾𝑰𝑬: Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee