Sonata da Chiesa

Op zaterdag 10 juni reisde ons orkest af naar Apeldoorn voor een studiedag in de Grote Kerk. In de ochtend stonden het orgel, organist Hayo Boerema en het werk 'Sonata da Chiesa' centraal. Dit stuk van Hendrik Andriessen is een orgelwerk dat typisch is voor de stijl van deze Nederlandse organist-componist. Rob Goorhuis - bekend als componist voor HaFaBra - speelde het stuk tijdens zijn loopbaan als concertorganist talloze malen.

De betekenis van Hendrik Andriessen voor de Nederlandse kerkmuziek is groot. Rob Goorhuis schreef daarom als eerbetoon aan deze kunstenaar een fantasie over het thema van diens Sonata da Chiesa. Deze Sonata bestond uit een reeks variaties op een zelf ontworpen thema. De sfeer van het werk reikt van zeer intiem tot uiterst uitbundig. Deze uitersten heeft Rob Goorhuis in zíjn interpretatie en verwerking van het thematisch materiaal eveneens opgezocht. De vroomheid van het orgel werd echter vervangen door de passie en de virtuositeit van een modern blaasorkest.

Sonata da Chiesa wordt tijdens ons concert ‘Pumps and Pipes’ gespeeld in de oorspronkelijke versie door organist Hayo Boerema, de bewerking van Rob Goorhuis wordt – uiteraard – gespeeld door het Open Fanfare Orkest.

𝑾𝑨𝑻: concert 'Pumps and Pipes' 𝑾𝑰𝑬: Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee 𝑾𝑨𝑵𝑵𝑬𝑬𝑹: zaterdag 1 juli, aanvang 20.00 uur 𝑾𝑨𝑨𝑹: Laurenskerk Rotterdam 𝑻𝑰𝑪𝑲𝑬𝑻𝑺: via de Laurenskerk