Laurenskerk - Rotterdam

Voor ons concert 'Pumps and Pipes' reizen we af naar de Laurenskerk Rotterdam. Dit gotische bouwwerk werd gebouwd als katholieke kerk, maar is sinds de reformatie in 1572 in gebruik als protestante kerk. Tegenwoordig wordt de Sint-Laurenskerk, naast de nog bestaande functie voor de eredienst, steeds meer multifunctioneel geëxploiteerd. De kerkruimte is te huur voor concerten, toneelvoorstellingen en andere grote bijeenkomsten. Jaarlijks wordt in de Laurenskerk op Palmzondag de Matthäus Passion van Bach uitgevoerd door de Laurenscantorij en het Laurens Bachorkest.

Er zijn ook regelmatig orgelconcerten op een van de vijf orgels die de kerk rijk is. Het hoofdorgel, 23 meter hoog, met vier manualen, 85 registers en 7600 pijpen, is het grootste kerkorgel met mechanische tractuur van Europa. Hayo Boerema is sinds 2005 de ‘organist-titulair’ van de Laurenskerk. Tijdens ons concert 'Pumps and Pipes' speelt hij o.a. Sonata da Chiesa van Hendrik Andriessen en Symphony no. 3 van Camille Saint-Saëns.

𝑾𝑨𝑻: concert 'Pumps and Pipes'

𝑾𝑰𝑬: Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee