Heaven on Earth van Maurice Hamers

Op zondagochtend 11 december geven we ons concert 'OFO Live@Buitensoos' in de Buitensociëteit van Theater Hanzehof in Zutphen. Op het programma staat onder andere het muziekstuk 'Heaven on Earth' van Maurice Hamers:

Met de uitdrukking ‘De hemel op aarde’ bedoelen we veelal een uiterst gelukkig leven, een ideale en zorgeloze gemoedstoestand. Een mens mag tijdens zijn leven echter sporadisch deze gemoedstoestand ervaren. Want zo onverwacht als ‘de hemel op aarde’ zich kan manifesteren, zo snel kan deze ook weer, vaak door speling van het lot, verdwenen zijn. Hij kan zich manifesteren in een glimlach of een aanraking van een kind, een vriendschap of een mooie muzikale belevenis. Deze gemoedstoestand kun je niet kopen, afdwingen of bestellen. Maar was dit niet de toestand bij het begin van de wereld, de echte wereld? Een wereld waar iedereen gelijk was, waar geen pijn, oorlog, ziekte en afgunst bestonden? Waar materialisme geen afgod was? De krachten die ons deze ‘hemel op aarde’ afgenomen hebben, ontstaan tijdens ons aardse bestaan vooral in onszelf. Eenieder die ooit leefde, kan echter zijn werkelijke afkomst herontdekken en het goddelijke in zich vinden.

Zo licht Maurice Hamers zijn compositie toe in de partituur. Daarmee is ‘Heaven on Earth’ een muzikale weergave van de hemel als een ongrijpbare toestand, die al na korte tijd steeds onder invloed komt van ondermijnende krachten. Eén van die krachten is het materialisme, het najagen van bezit en macht. Dit materialisme wordt muzikaal weergegeven door een verre van diepzinnig, zelfs simpel motief. Uiteindelijk keert het werk terug naar zijn oorsprong, de echte wereld.

In 2009 componeerde Maurice Hamers ‘Heaven on Earth’ als origineel werk voor fanfare. Tijdens concoursen is de compositie regelmatig te horen in de 1e divisie, het werk was ook verplicht voor deze divisie tijdens de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen in 2013. Hamers componeerde ‘Heaven on Earth’ in opdracht van de fanfare van de Chr. Muziekvereniging Eendracht in Winterswijk. De compositie was onderdeel van het project rondom het thema 'Vrede en vrijheid, in woord en muziek' van deze vereniging, vooruitlopend op 65 jaar bevrijding in 2010. Binnen dit project ontstond uit de samenwerking met Huub Oosterhuis ook een viertal koralen met teksten van Oosterhuis, geschikt voor de 4 en 5 mei-vieringen. Deze zijn op internet vrij te downloaden.

Componist

Maurice Hamers (geb. 1962) studeerde trompet en HaFa-directie aan het conservatorium in Maastricht. Op zijn negentiende was hij al dirigent en wist met de fanfare van zijn geboorteplaats Valkenburg twee landstitels te veroveren. Andere toporkesten die hij leidde waren fanfare St. Martinus in Urmond, harmonie St. Cecilia in Simpelveld en Brassband Limburg. Hamers was in de periode 1995 - 2000 dirigent (in de rang van majoor) van de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Hij was daarbij de eerste directeur die horizontaal instroomde vanuit de burgermaatschappij naar een defensie-orkest.

Naast dirigeren arrangeert en componeert Hamers voor blaasorkesten. Zijn composities zijn meestal programmatisch van opzet en hebben een modern, maar toch toegankelijk klankidioom. Maurice Hamers is tegenwoordig bovendien actief als muziekpedagoog, jurylid, gastdirigent en cursus-, workshop- en projectleider. Hij is als professor hafabra-directie verbonden aan de Musikhochschule Augsburg-Nürnberg, het huidige Leopold-Mozart-Zentrum in Augsburg. Als eerste hoogleraar blaasorkestdirectie in Duitsland zet Maurice Hamers zich uitermate in om het imago van met name de symfonische blaasmuziek in Duitsland te verbeteren.

Kaarten concert en livestream 'OFO Live@Buitensoos'

De kaarten voor zowel publiek in de zaal als voor publiek thuis zijn te bestellen via Hanzehof.

Wanneer: zondag 11 december 2022 om 11.00 uur

Waar: Buitensociëteit van theater Hanzehof

Prijs: € 5,00 voor publiek in de zaal en gratis* voor publiek thuis

*Livestream: hoewel gratis, is hiervoor ook een kaartje nodig. Klik op de Hanzehof site op 'tickets' en kies 'Livestream'. Je ontvangt dan een bevestiging en vlak voor het concert een link.

Hopelijk tot dan!

0 opmerkingen