20240218-0497s.jpg

Kijkje in de Keuken
Een muzikale en culinaire smaakbeleving

Concert: zondag 18 februari 2024 in theater De Bussel in Oosterhout

Repetitiedata: de repetities voor dit project hebben reeds plaatsgevonden

Kaartverkoop: de kaartverkoop voor dit project is gesloten

‘Kijkje in de keuken’ is het achtste project van het Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee. We slaan in dit project een brug tussen de culinaire en de muzikale wereld door samen te werken met TV-kok Mounir Toub. De deelnemende muzikanten worden uit hun vertrouwde muziekwereld gehaald en leren vanuit een nieuw (culinair) perspectief te kijken naar hun voorbereiding op repetities en concerten. We doen dit met een kick-off op 18 november, vijf half-daagse repetities en een masterclass op 27 januari. Het project wordt afgesloten met een ‘Proefconcert’ op 18 februari 2024 in Theater de Bussel in Oosterhout. Mounir zal tijdens dat concert live, op het podium, koken en vertellen. Zowel zijn gerechten als de muziekstukken van het orkest zullen opgebouwd zijn als een goed doordacht menu: een programma om van te smullen dus!

Muziekwerken

We streven uiteraard altijd naar uitdagende en smaakvolle stukken om te spelen, maar het programma van ‘Kijkje in de keuken’ is er echt eentje om je vingers bij af te likken! Het wordt opgebouwd als een goed doordacht menu en de werken zijn ook inhoudelijk gelinkt aan een gerecht.
Gespeeld wordt o.a. Champagne Galop (Hans Christian Lumbye), Voyage au centre de la terre (Harrie Janssen) en Mars uit de opera ‘De liefde voor de drie sinaasappels’ (Sergei Prokofiev).

Over chef Mounir Toub

Bekend van 24Kitchen, Kook mee met MAX en andere programma’s en als auteur van de ‘Chef Toub’ kookboeken, geeft Mounir een kijkje in de Arabische keuken. Deze enthousiaste en energieke chef heeft samengewerkt met sterrenchefs als Robert Kranenborg en Margo Reuten, maar is bovenal geschoold door zijn moeder. Naast kok en TV-persoonlijkheid is Mounir ook al jaren docent, op de praktijkschool, de Kranenborg Academie en voor de SVH. Door deze onderwijservaring - en als ex-deelnemer van de Helmondse versie van ‘Maestro’ - is hij als geen ander in staat om onze muzikanten kennis bij te brengen over hoe je voor te bereiden.

WhatsApp Image 2023-06-27 at 12.47.31.jpeg

Masterclass 27 januari

Linda 2.jpeg

Linda Arnoldus

Alike baton.jpg

Alike Jonkman

We investeren graag in de muzikale ontwikkeling van onze deelnemers en organiseren daarom bij de meeste projecten extra repetities of masterclasses voor onze deelnemers. Voor het leiden van de masterclass op 27 januari zijn Linda Arnoldus (saxofoon) en Alike Jonkman (bugel/trompet) aangetrokken. Beiden zijn actief als professioneel muzikant, docent en dirigent en hebben meegespeeld bij eerdere projecten van OFO. Bovendien zijn ze bekend met de insteek om vanuit culinair perspectief muzikale vaardigheden aan te leren en passen dit toe in hun individuele muziekonderwijs. Daarbij gaan ze uit van het principe dat we allemaal ervaren proevers en eters zijn en dat vaardigheden om te bepalen wanneer een gerecht in balans is en wanneer te veel of te weinig gekruid, zout, etc., muzikanten ook helpen om beter te doseren via hun instrument.

Bekijk de video-opnames en foto's.