IMG_0908 kopie_edited.jpg

Expositieconcert Klankkleuren

Concert: zaterdag 18 juni 2022 in de theaterzaal van Cultura in Ede

Repetitiedata: de repetities voor dit project hebben reeds plaatsgevonden

Kaartverkoop: de kaartverkoop voor dit project is gesloten

Het project ‘Expositieconcert Klankkleuren’ is het vijfde project van het Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee.

In dit project verkennen we de nauwe relatie tussen muziek en schilderkunst. Tijdens de muzikale expositie op 18 juni spelen we muziek die geïnspireerd is door schilderkunst en wordt er schilderkunst getoond die geïnspireerd is door muziek. Dr. Natascha Veldhorst licht de nauwe band tussen beide toe en amateurkunstenaars uit Ede maken schilderijen speciaal voor deze gelegenheid. Voor dit concert is de prachtige theaterzaal van Cultura in Ede vastgelegd.

Muziekwerken
We spelen muziekwerken die geïnspireerd zijn door schilderkunst. Op het programma staan o.a. ‘Composition VIII’ van Leon Vliex, ‘Chrysanthemum’ van Max Christensen dat gebaseerd is op een schilderij van Piet Mondriaan, ‘Intermezzo’ uit de Spaanse opera Goyescas, een aantal delen van ‘Schilderijententoonstelling’ van Moussorgsky over het werk van Viktor Harmann en ‘Songs of Sorrow and Joy’ van Micha Hamel waarvoor een schilderij wordt gemaakt.

IMG_0942 kopie.jpg
Van Gogh en muziek.jpeg

Dr. Natacha Veldhorst

Natascha Veldhorst is cultuurwetenschapper en schrijver. De rode lijn in haar werk is het zoeken naar de verbinding tussen muziek en kunst. Ze heeft o.a. het fascinerende boek ‘Van Gogh & muziek: symfonie in blauw en geel’ geschreven.

Daarin laat ze zien dat muziek in het leven en werk van Vincent van Gogh belangrijker is dan gedacht.

Natascha geeft vanuit haar expertise een kijkje achter de schermen van de schilderkunst van Van Gogh en andere schilders om zo te laten zien hoe hun schilderijen zijn beïnvloed door muziek. Maar ze zal ook vertellen hoe schilderkunst van invloed is geweest op de muziek.

Expositie
Tijdens het concert maken wij onze eigen schilderijententoonstelling. Aan de hand van de werken die we spelen, leiden we het publiek en onszelf muzikaal langs diverse exposities. Daarnaast zullen amateurkunstenaars uit Ede schilderijen gaan maken die geïnspireerd zijn op de muziekstukken die we spelen.

schilderen.jpg

Bekijk de video-opnames, de foto's van de studiedag en de foto's van het concert.