4-elements.jpg

Project 4
Concert De Vier Elementen

Concert: in verband met corona heeft voor dit project geen concert plaatsgevonden

Repetitiedata: de repetities voor dit project hebben reeds plaatsgevonden

Kaartverkoop: de kaartverkoop voor dit project heeft niet plaats gevonden

Het project

Het project ‘De Vier Elementen’ is het vierde project van het Open Fanfare Orkest o.l.v. Willem van Zee. In dit project maken we samen een muzikale reis waarin we langs de vier elementen water, aarde, lucht en vuur de klassieke kijk op het bestaan van deze wereld verkennen. We doen dit in de vorm van 7 repetities met als afsluiting een filosofisch getint en gevarieerd concert. Hiervoor is de mooie zaal, de Buitensociëteit, van de Hanzehof in Zutphen vastgelegd.

Voor dit project werken we samen met de Zutphense jazz zangeres Fleur Tolman en docent Klassieke Talen Machteld van der Wouden. Door middel van deze samenwerking maken we zowel een combinatie tussen fanfare en jazz als tussen muziek en filosofie waardoor we leren te begrijpen hoe men in de oudheid naar de wereld keek, de zogeheten presocratische filosofie.

Voyage au centre de la Terre

Op het programma staat o.a. het prachtige en uitdagende “Voyage au centre de la Terre” van Harrie Janssen. Dit werk is gebaseerd op de wereldberoemde roman van Jules Verne. Het boek beschrijft de poging het middelpunt van de aarde te bereiken.

Fleur Tolman.jpg

Zangeres Fleur Tolman studeerde in 1997 af aan het Hilversums Conservatorium waar zij jazz zang studeerde. Tijdens haar studie was zij actief als zangeres van de groep “Flower to the people”. Met haar latere echtgenoot bracht zij in 1999 haar eerste cd “To the Heart” uit. Bijzonder is het samenwerkings-verband met schrijfster Astrid Roemer, waarmee zij het album “Omhels mij” uitbracht.

Fleur trad jarenlang op in de kleinere theaters en speelde meerdere keren voor de radio. Ook was zij te gast bij Koffietijd waar zij live een duet zong met Oscar Harris. In de jaren daarna zijn in totaal 5 cd’s verschenen van “Flower to the People”.  Fleur Tolman is als geen ander in staat een lied tot leven te wekken met haar warme, soepele altstem. Jazz is nog steeds een grote liefde van haar.

Spreker Machteld van der Wouden

Machteld van der Wouden is als docent Klassieke Talen verbonden aan het Comenius College in Hilversum. Na haar bachelor Griekse en Latijnse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam heeft ze een master Classics and Ancient Civilization gevolgd aan de Universiteit van Leiden en een lerarenopleiding Klassieke Talen aan de Universiteit in Amsterdam.

Tijdens deze studies heeft ze een grote interesse ontwikkeld in het leven en de wereldvisie van de oude Grieken. Vragen die haar daarbij altijd hebben geboeid, zijn: hoe keek men vroeger naar de wereld? Wat is wijsheid en waar komen deze vandaan? En hoe moeten we volgens de oude filosofen met elkaar omgaan? Vanuit deze interesse en op basis van haar expertise en achtergrond, gaat zij met haar ervaring als docent muzikanten en publiek meenemen langs de 4 elementen.

Machteld van der Wouden.jpg

Beeld en geluid

Omdat het concert niet heeft kunnen plaatsvinden, zijn voor dit project helaas geen video's of foto's beschikbaar.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: