IMG_9568_edited.jpg

Collegeconcert Music Meets Art & Science

Concert: zaterdag 5 oktober 2019 in de concertzaal van de Radboud Universiteit in Nijmegen

Repetitiedata: de repetities voor dit project hebben reeds plaatsgevonden

Kaartverkoop: de kaartverkoop voor dit project is gesloten

Het project ‘Collegeconcert Music Meets Art & Science’ is het 3e project van het Open Fanfare Orkest. Tijdens dit project willen we de verbinding leggen tussen muziek, kunst en wetenschap. Dit doen we in de vorm van een verkennend onderzoek en afsluitend interactief ‘collegeconcert’ op 5 oktober 2019 op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Inhoudelijk gaat het project over onderzoek naar het effect van het passief en actief beleven van fanfaremuziek. Uit veel onderzoek over de afgelopen jaren blijkt dat muziek een positief effect heeft op ons brein. In dit project bouwen we verder op deze bevinding.

Het collegeconcert bestaat uit een concert door het Open Fanfare Orkest gecombineerd met een interactief college door neuropsycholoog dr. Anja Vinck en een visualisatie in de vorm van een live kunstwerk door Kunstlab Arnhem. Op het programma staan o.a. het prachtige muziekwerk “The Lost Labyrinth” en  “Koit: A Symphonic Poem”.

Dr. Anja Vinck

Tijdens het concert zullen we uiteenlopende muziekwerken en fragmenten laten horen. Denk hierbij aan tegenstellingen tussen bekende en onbekende muziek en tussen harmonieuze en dissonante muziek. Dr. Anja Vinck zal een explorerend onderzoek uitvoeren en tijdens het collegeconcert ingaan op wat we hier vanuit wetenschappelijk oogpunt over weten en de muzikanten en het publiek zullen dit tegelijkertijd kunnen ervaren.

Voorafgaand aan het concertcollege zal o.l.v. dr. Vinck onderzoek gedaan worden onder de deelnemers van project 3 en verwachten we tijdens het concert een aantal nieuwe en interessante bevindingen te kunnen presenteren.

Kunstlab Arnhem

Om de totaalbeleving van het collegeconcert compleet te maken, werken we samen met Kunstlab uit Arnhem. Zij hebben een zogeheten “canorgraphy” machine ontwikkeld waarmee geluid door middel van een membraan en pennen omgezet wordt in een visueel kunstwerk.

Met behulp van deze machine kunnen we de gespeelde muziek en de trillingen die deze veroorzaakt ook visueel maken in de vorm van een kunstwerk. Hiermee ontstaan live beelden die we tijdens het collegeconcert projecteren. Ook ontvangen bezoekers en deelnemers achteraf een afdruk van het gecreëerde kunstwerk.

Carnography_Kunstlab Arnhem.png

Bekijk de video-opnames en foto's.