DSC_1022 (2).JPG

Arthur Japin

Concert: zondag 7 april in 2019 in de Lebuinuskerk in Deventer
Concert: zondag 14 april in 2019 in Waanders in de Broeren in Zwolle

Repetitiedata: de repetities voor dit project hebben reeds plaatsgevonden

Kaartverkoop: de kaartverkoop voor dit project is gesloten

Het OFO o.l.v. Willem van Zee zal als eerste fanfare orkest in Nederland een concert geven met een literair thema. De muziekwerken zijn ontstaan vanuit een literaire oorsprong. Denk bijvoorbeeld aan het prachtige ‘I shall love but thee’ van componist Jan van der Roost en geïnspireerd op een sonnet van William Shakespeare. En ‘The Raven’ van componist Harrie Janssen, gebaseerd op het gedicht van de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe. Voor dit project werken we samen met auteur Arthur Japin. Hij zal de muziekwerken belichten en inleiden met citaten uit eigen werk, gedichten en korte filosofische uiteenzettingen vanuit de literaire invalshoek.

DSC_1041 (3).JPG

Arthur Japin schrijft romans en verhalen, filmscenario’s en toneelstukken. Arthur (1956) bezocht het Gymnasium in Haarlem, studeerde enkele jaren Nederlandse taal- en letterkunde in Amsterdam en doorliep daar de Theaterschool, waar hij in 1982 afstudeerde. Hij speelde diverse rollen voor radio en televisie en op toneel bij onder andere Toneelgroep Centrum en de Theaterunie. Ook zong hij een kleine rol bij de Nederlandse Opera.

In 1996 debuteerde hij met de verhalenbundel Magonische verhalen.  Hiervoor ontving hij de prestigieuze Lucy B. & C.W. van der Hoogt-prijs.

Japin is o.a. auteur van de historische roman, Een schitterend gebrek, over de eerste geliefde van Casanova, dat wereldwijd een succes werd. Het boek werd bekroond met de Libris Literatuurprijs. De roman De overgave (2007)

vertelt het op historische feiten gebaseerde, aangrijpende verhaal van een pioniersvrouw die in het gevecht om haar kinderen en kleinkinderen uiteindelijk het machtigste wapen moet leren hanteren: vergeving. Opnieuw een ever-seller, bekroond met de NS-Publieksprijs

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Zijn nieuwste historische roman heet Kolja. Kolja is acht jaar oud en doofstom als de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Zeventien jaar lang trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement. Wanneer Pjotr Iljitsj in 1893 in Sint-Petersburg overlijdt, twijfelt Kolja, inmiddels 25, direct aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt angstvallig verzwegen, maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen. Drie dagen – tot de staatsbegrafenis – heeft hij om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski’s, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen. OFO zal in aansluiting op deze roman de mars voor fanfareorkest “Militaire mars” van componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski uitvoeren.

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski.jpg

Bekijk de video-opnames en foto's.